Jan en Fini naar de Noordkaap

De dag begon zo mooi!

De dag begon zo mooi!!! Super zonnig, blauwe lucht. Echt jurkjes weer. We hebben lekker uitgeslapen want het Laksakvarium, Laksstudio en de dam over een waterval met zalmtrap, was pas om 11:00 uur geopend. Heerlijk buiten in het zonnetje ontbeten.

Over de waterkrachtcentrale-brug/dam gelopen naar de zalmstudio. Dit was een hokje waar je één trede van de vistrap kon zien. Hier zaten 3 zalmen in. In totaal gaan er maar zo’n 900 zalmen per seizoen, en dat is van juli t/m september, door de zalmtrap. Niet echt veel vinden wij. Goed dat ze dit toch gemaakt hebben. Er waren maar liefst in de 70 treden voor een verval, of liever op-klim van 34 meter. Die zalmen moeten hard werken om hun kuit te kunnen schieten.

We hebben natuurlijk, heerlijk geluncht in het restaurant. Wat denk je waarmee: een zalmbuffet. Voortreffelijk! Heerlijk! en niet duur! NOK 175 voor al wat je eten kon: soep, brood, en wel 10 verschillende zalmgerechten. Ook nog koffie met gebak, maar dat laatste hebben we niet genomen. Vanavond eten we een groente schotel. Is alles weer in balans.

Geen entree werd er gevraagd! Er was een zalmaquarium, dat stelde weliswaar niet veel voor, maar toch. Een zalmvis-museum met allerlei attributen om zalm te kunnen vangen. Al met al, zeer de moeite waard om te bezoeken!

De dag begon zo zonnig. Later was het af en toe kermis-in-de-hel, en nu, ja je raadt het al….. Het jurkje is snel verwisseld voor jeans en truitje met lange mouwen. Het regent weer pijpenstelen! We staan nu bij de Korporaalsbrug die in 1801 gebouwd is, in Snoan. De oude E6 was er al, lang voordat er auto’s waren. Deze brug maakte deel uit van deze oorspronkelijke weg.