Jan en Fini naar de Noordkaap

Het AGA museum in Zweden! met maar één AGA fornuis.

Maandag 13 juli 2015

Op weg naar het Dalén Museum in Stenstorp. Wat is dat nou weer? De heer Dalén heeft veel gedaan voor de veilige vaart op zee. Hij heeft de vuurtorenlichten op gas uitgevonden. Zijn grootste winst was dat hij een dag/nacht schakeling ontworpen had die werkte op zonnewarmte. Hiermee bespaarde men op heel veel onnodig gasverbruik. Onder andere hiervoor heeft hij in 1912 de Nobelprijs voor de natuurkunde ontvangen. Doordat hij zo met gas bezig was, kwam van het een het ander. Niet alleen ons geliefde AGA fornuis ontstond, maar ook flessen gas. Wat ik absoluut niet wist, was dat er ook AGA televisies, radio’s, hart-long machines, couveuses en machines om bloed te onderzoeken geproduceerd zijn. Zelfs auto’s met het AGA merk zijn gemaakt en nog veel meer. En allemaal met hetzelfde AGA-logo!

Een erg interessant bezoek! Zeker een aanrader. Ik heb er mijn AGA koekblik gedoneerd en die komt bij de enige AGA-cooker te staan die zij daar hebben.

We vermijden snelwegen maar de weg die we vandaag reden, was heel erg lang. Waar in geen velden of wegen huizen/mensen te zien zijn. Wel ongerepte natuur. Vooral heel veel dennenbossen! Met ook nogal wat meren er langs. Flinke regenbuien en nu we dit zitten te schrijven, zijn we lekker in onze bus gekropen want het giet weer eens. Fijn hoor zo’n huis op wielen. We zijn nog steeds heel erg content.

Liesbeth

Ook hier regen! Vanaf donderdag weer twee dagen heel heet. Morgen ga ik naar de tuin en heb vandaag de post doorgenomen. Geen rare dingen.

Corrie en Eddy

Vandaag jullie verslagen gelezen. Eddy is gelijk via internet gaan kijken naar AGA aoto's. Er staan er verschrikkelijk veel op, ook race aoto's leuk! En niet alleen op gas.

AGA museum Emmen

Ook in Nederland is een AGA museum, net zo groot, met ook leuke dingen, kijk op onze site; www.aga-museum.nl