Jan en Fini naar de Noordkaap

Bomen, veel bomen! Stenen, veel stenen!

Vrijdag 17 juli 2015

Het was een natte nacht!........ Het heeft de hele nacht gegoten van de regen. Gelukkig lagen wij droog in ons bedje. Het water liep ’s morgens in de cabine binnen langs de monitor van de achteruitrijd camera! Maar toen we opstonden scheen de zon en we hebben de hele dag prachtig weer gehad. Tot nu toe in elk geval.

Tijd voor een wasje! “Grote wasjes, kleine wasjes, doe maar in de Tupperemmer!” Vanmorgen stond er behoorlijk wat wind en na ca. een half uur was het zaakje zowat droog. Vanavond een paar jeans gewassen. Geen wind, dus het zal wel langer duren.

De weg was lang!!!! Veel bomen, grote bomen, kleine bomen, dikke bomen, dunne bomen. En ook veel stenen! Grote stenen, kleine stenen, ……… Veel meren. Grote, kleine, lange, smalle…….

We zijn via Kvarnberg geweest. In 2006 zijn Jan en Ben op de motoren met de dames daar geweest. Ze hadden al 2 ½ dag regen gehad en van de uitbaters van het ‘restaurant’ kregen ze droge sokken! Jan had 6 paar gekocht om ze te retourneren. Maar… helaas was de eigenaar overleden en zijn vrouw was bij hun kinderen gaan wonen. De sokken liggen nu nog in de bus. Maar het is gelukkig Jan zijn maat!

Onderweg hebben we wel 4 rommelmarkten bezocht en gevonden wat we wilden. Kruskavels in allerlei soorten en maten. Wafelijzers die op de AGA kunnen. Bij één loppis kregen we een lokale broodlekkernij te proeven die met zo’n kruskavel gemaakt was. Recept heb ik, in het Zweeds weliswaar. Geen hard knäckebröd maar een zachte versie ervan.

Jan heeft zelfs een 11 meter zend/ontvanger gevonden in nieuwstaat uit de jaren 60.

We hebben een prachtig plekje om te overnachten gevonden. Aan de oever van een rivier. We zijn op weg naar Haparanda. Aan de Zweeds-Finse grens aan de Oostzee. 800 km. verder op! Doen we nog wel een paar dagen over.