Jan en Fini naar de Noordkaap

Smalle wegen, grote bruggen

Het wordt zowat vervelend om te schrijven: Het was weer een mooie dag! Niet zozeer qua weer, maar wel wat de natuur betreft.

Zoals gezegd, zijn we op weg naar Stavanger naar de Preekstoel. We hebben weer een toeristische route genomen. We reden voornamelijk weg nr. 13. En kwamen daar een aantal natuur- en menselijke bijzonderheden tegen: We nu weten waar de wolken gemaakt worden! De watervallen zijn wolkenfabrieken, zoals Jan ze noemde. Je ziet ze in de bergen ontstaan. Behalve dat het wolken worden, geven ze zo ook veel nattigheid. Dan die prachtige vergezichten. Over de fjorden, met van die ‘typische’ Noorse wolken.

We zijn over de Hardanger-brug gereden. We kwamen uit de tunnel en direct op de brug en aan de andere kant reden we zo de berg weer in. Wat ook heel bijzonder was, is dat er ondergronds, in de tunnel dus, nog twee rotondes waren! Het mag wat kosten. De tol wordt betaald totdat de kosten eruit zijn, en dan is het gratis. Ik denk dat we vandaag veel betaald hebben. De rekening van de Autopass zal het straks laten zien. Maar diezelfde wegen waren op plekken ook heeeeeeeeeel smal. Bijna beangstigend.

Met de pont over van Nesvik naar Hjelmeland. We moesten drie keer op ons beurt wachten. In totaal ruim 2 uur. Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om een dutje te doen. Nu staan we ergens langs de weg vlakbij het dorpje Hetlandsbygda. We hebben ons buikje weer vol en gaan zo lekker slapen. Zo’n rust als hier hebben we al lang niet meer gehad. Nu maar hopen dat het ook vannacht droog blijft, anders als de vorige nacht. Het goot!

Liesbeth

Wij zijn met ons hondje goed aangekomen. Hebben veel file gehad en het is loei heet 39 graden!!!