Jan en Fini naar de Noordkaap

Naar Bergen

Vlakbij onze overnachtingsplaats was een giga waterval. Het water dat naast onze bus naar beneden viel, en wat wij de hele nacht hoorden, was er niets bij. We konden er te voet naar toe, en het was best een beetje eng, zo diep en met zoveel geweld als dat water naar beneden kwam. Het was gewoon melkwit van alle zuurstof die het in het water zat.

Op weg naar Bergen. Eerst langs een Harley dealer in Nyborg en daar hebben we een paar T-shirts gekocht en een HD belletje. Dan door naar de stad. Wat een drukte en wat een moeite om een parkeerplaats te vinden. Uiteindelijk aan het einde van een “pier” (meer het einde van een schiereilandje) vonden we er een. Natuurlijk wel betalen en maar maximaal 2 uur. Nou dat was ook lang genoeg. Het weer was prachtig en daarom ook veel volk op de been. De vismarkt viel ons tegen. We verwachtten eigenlijk zoiets als in Barcelona, maar hier waren het gewone marktkramen met vis. Vooral zalm, garnalen, kingcrabs en kreeft. Jan heeft naar de levende staan kijken. Ook werd er walvisvlees en –worst aangeboden, maar dat zagen wij niet zitten. Je wilt die handel niet stimuleren.

Daarna zijn we richting Nesttun gereden naar het Edvard Krieg Museum. Zeer de moeite waard. Het woonhuis is nog helemaal in takt. De vrouw van Krieg, Nina, heeft het huis aan de gemeenschap geschoken en die heeft er een museum van gemaakt. Het is alle dagen open tot 6 uur, behalve 24 en 25 december. En als een groep te kennen geeft, eerder te willen, of ook later, kan dat allemaal.

We gaan nu globaal richting Stavanger. We staan nu in Haga.