Jan en Fini naar de Noordkaap

De meest imponerende dag????

Gisteren hebben we eindelijk gevonden hoe de tolwegen in Noorwegen functioneren. Je meldt je aan via internet en het automatisch betalen is opgelost. Wij waren wel te laat, maar je kunt je aankomst 3 dagen antidateren. De ANWB gaf uitkomst!

Eerst nog wat in het stadje Lom rondgelopen. We zijn in het bergmuseum gaan kijken naar de vondsten die ze onder het ijs vandaan gehaald hebben. Erg boeiend! Daarna bij de bakker een lekker zuurdesembrood gekocht, en Jan ernaast een paar nieuwe schoenen. Dit weekend is er een volksmuziek festival in Lom en overal traden de groepen op straat ook op. Toen zijn we vertrokken via de route 55 in elk geval richting Bergen. Deze route was ons door een aantal mensen aanbevolen en ze hebben niets te veel gezegd. Misschien was dit wel de meest imponerende dag van deze reis. Weer naar een hoogtepunt. Ruim 1400 meter. Er lagen nog dikke pakken sneeuw. Sommige zelfs wel twee meter dik, met daaronder drassige grond van het smeltwater. Hele ijsmeren zagen we er. De sneeuw had op verschillende plaatsen een roze zweem boven op liggen. Waar dat nou van kan zijn? Misschien is het stuifmeel van de mossen die er groeien??? Iets anders kunnen we niet bedenken.

En dan die weg. Die was wel heeeeeeeeeel smal en ook hier reden de vrachtwagens en de touringcars. Als chauffeur in Noorwegen is het echt iets anders dan bij ons. Zeker als je dit soort wegen moet rijden. We hebben ook een boot moeten nemen van de ene kant van de fjord naar de andere. Ook weer een leuke ervaring. Er liep een eekhoorntje over het dek en iedereen werd gek!

We staan nu langs de weg met een hele grote waterval naast ons. Die raast maar door. Gelukkig wordt het verkeer iets minder.

Frits

Fini is dat soms een van die twee Elanden die ik ooit ergens op een kaart heb gezien?
Veel plezier voor jullie twee.
Frits en Ria.