Jan en Fini naar de Noordkaap

Een dag in Lom

Wat een mooie dag weer. We hebben besloten om nog een dagje in Lom te blijven. We hebben eerst de staafkerk hier in Lom bezocht. Een kerk die al voor 1124 gebouwd is. Een staafkerk wil zeggen, dat de grote hoeken bestaan uit ‘staven’. Hele lange, dikke bomen die het gebouw dragen. Maar we moesten eerst over een voetgangersbruggetje.

Er is hier een heel mooie broodbakkerij die nog in houtovens brood en broodjes bakt. Wij daar naartoe. En jawel, de bakker heeft een broodbakboek geschreven. Dat hebben we gekocht en hij heeft het gesigneerd. Het is allemaal in het Noors, dus er moet Noors geleerd worden. Maar de recepten lijken veel op de onze. Deze man was ook nog geïnteresseerd in de maalmachines van Jan want hij wil samen met een vriend, mosterd gaan maken. Het gebied waar we nu zijn, is het droogste gebied in Noorwegen, dus een goede basis voor de mosterdzaadteelt. Wie weet komt er nog iets moois uit.

Er is hier ook een steencentrum. Een echtpaar heeft van hun hobby een soort museum gemaakt van allerlei gesteenten die ze zelf voornamelijk gevonden hebben. Zowel hier in Noorwegen als in de rest van de wereld. Erg interessant, maar té veel om in één keer in je op te kunnen nemen. Frits, dit zou iets voor jullie kunnen zijn. Behalve dit centrum, is er ook een bergmuseum met nu een speciale tentoonstelling over wat er allemaal in het ijs gevonden is/wordt. Er staat een complete mammoet. Daar gaan we morgen nog naar toe voordat we weer verder gaan.

De muggen zijn erg vervelend! Gelukkig hebben we voldoende DEET meegenomen en in Kautokaino hebben we ook nog anti-mug-wierook-spiralen gekocht en dat lijkt de muggen een beetje weg te houden.