Jan en Fini naar de Noordkaap

Bijna op de Noordkaap

Woensdag 22 juli 2015

Na eerst nog in Finland getankt te hebben, zijn we vertrokken naar Kautokaino. Weliswaar een beetje uit de richting maar zeker de moeite waard. Hier had Jan een herinnering aan een camping met een oorspronkelijke Sami-tent. Een soort hurt (als dat zo heet bij de Mongolen). Lange stokken in een cirkel en daaromheen een doek gespannen. Daar waar de stokken bij elkaar komen was het open en dit fungeerde als een schoorsteen. Binnen wordt eten gekookt op een houtvuur. De camping hebben we gevonden en de vrouw, een Sami in oorspronkelijke klederdracht, was er ook nog. Zij sprak letterlijk drie woorden Duits en Engels. Daarna zijn we naar de zilversmederij geweest. Waarlijk een bezoek waard! Het kan niet missen. Het staat aangegeven: Juhl's Silvergallery Kautokeino. Zeker geen tourist trap!!! Laat je rondleiden! Van Jan kreeg ik twee prachtige cadeautjes. Een ring en een broche. De ring was omdat ik in Vaxholm mijn gouden herinneringsring kwijt was. Gelukkig had ik het waswater nog niet weggegooid want hij zat in dat bakje. Die ring is té groot geworden, of ik té dun? De broche is als een sneeuwkristal en ik ben van plan die ALTIJD te dragen.

We zijn nu in Alta. Aan de zee. Het water is hier niet koud! En zeker niet erg zout. Het weer is inmiddels ook goed. De zon schijnt en als we dit weer morgen hebben als we op de Noordkaap hopen te arriveren zijn wij nóg gelukkiger. Kan bijna niet!

En ja, wat ik nog vergeet is de MUGGEN! Hemeltje lief, wat veel en agressief!!! De DEET die we meegenomen hebben, werkt wel! We hebben ook een insectenlampje in de bus. En een hor-, of liever gezegd twee, gordijnen van Action. Aan elkaar genaaid en drie stukken voor de deur met hele sterke magneten aan de stalen wanden van de bus ‘geplakt’. Houdt de muggen in elk geval zoveel mogelijk buiten.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!