Jan en Fini naar de Noordkaap

Fins Noorse grens

We hebben lekker lang uitgeslapen. Was geen straf want het regent weer eens flink. Het is ook koud. Normaal is het rond deze tijd zo'n 20 ?25 graden. Nu maar 15! We hebben geluk want vorige week was het maar 9 graden. Always look at the bright side of life!

Eerst nog even overgestoken naar het Santa Village. Langs het postkantoor voor een kaart naar Daniël. Die hadden we gisteren al gekocht maar die moest natuurlijk ook hier verstuurd worden. Nu op weg naar de Noorse grens. Over 370 km. om naar Karasjok in Noorwegen te gaan.

Rijdend door Lapland valt het ons op dat de bomen minder dicht bij elkaar staan en ook niet zo hoog zijn als in Zweden. Bovendien is hier heel veel meer grasland.

Inmiddels zijn we net over de Noorse grens aangekomen. Troela "aangegeven" en het stelde weer niks voor. Haar paspoort werd bekeken en ze wensten ons goede reis. Het is nu 20:20 Finse tijd. Een uur later dan in Noorwegen (en bij ons).

Zoals beloofd door Jan hebben we onderweg nogal wat rendieren gezien waarvoor we ook moesten afremmen want ze lopen eerst met je op en dan steken ze net voor je over. De laatste weg van zo'n 83 km. was net een cake-walk. De kermis was er niets bij. Bergje op en bergje af en een kaarsrechte weg. Bij de laatste kruising hoopten we een parkeerplaats annex benzinepomp aan te treffen om te overnachten. Maar niets ervan. Dit was bij Lansiranta. Waar we van weg nr. 4 naar de 92 gingen. Het was vandaag een lange saaie rit. Onderweg heb ik een Laps vest gekocht en daar ben ik erg blij mee.

We zitten nu aan ons drankje. Het eten staat op. Onderweg nog wat gerookte zalm gekocht en die gaan we zo veorberen met wat van onze gedroogde witte kool. Een succesnummer die kool! De bieten waren ook erg lekker. De snijboontjes iets minder maar misschien waren die niet voldoende gekookt. Het is vandaag zowat droog gebleven en af en toe zagen we ook de zon. Het is nog steeds te koud! Maar.... We zijn vlak bij ons doel. Oh ja, we waren ook niet ver van Moermask Maar 303 km en wat is dat nou op een reis als de onze.

HenkJan

Veel succes met de laatste loodjes. Tis niet nix. Knap hoe jullie je staande houden.

Hoeveel werst is het nog naar Omsk?

HJ

christien

Elke avond voordat ik naar bed ga kijk ik nog even op de computer en dan lees ik jullie avonturen. Heel spannend en avontuurlijk allemaal. Dat wordt straks wel een heel mooi reisverslag.
Vandaag 4 jaar geleden werd de aanslag op dat eiland met jongeren gepleegd. Merken jullie daar iets van? De krant schrijft dat overal herdenkingen worden gehouden. Misschien niet in dat hele hoge Noorden. Zijn jullie nu op het punt dat de terugreis begint? veel plezier met z'n 3en.