Jan en Fini naar de Noordkaap

Eerste dag in Zweden

We verlaten Denemarken via de brug van Kopenhagen naar Malmö. Een erg imposante brug die 71 meter boven de zeespiegel ligt. Het eerste stuk gaat door een tunnel naar een kunstmatig eiland voor de kust van Kopenhagen en dan de brug op. De totale lengte is, dacht ik, net als de Afsluitdijk, zo’n 31km. Aan het einde was het tolkantoor. Daar moesten we ook langs de Douane om Troela aan te geven. Veel gedoe voor niets. De beambte keek in het hondenpaspoort. Zag dat ze ontwormt was op 8 juli en vertelde me dat deze kuur 10 dagen geldig was voor Noorwegen. Dus als we voor die tijd Noorwegen binnen gaan, was alles ok. Voor Zweden was het niet meer nodig. “Too late” zei hij. Als we Finland binnen gaan, moeten we 1 dag tevoren langs een dierenarts omdat dit zeker niet binnen de 10 dagen is. Geen enkele juiste informatie is hierover te vinden op internet! Voor de zekerheid had ik haar bij onze eigen dierenarts laten ontwormen. Tot nu toe dus ok!

Na die brug in eerste instantie rond Malmö over de snelweg, maar we gingen al snel weer op de landwegen. Hier zie je nog eens wat en leer je ook nog wat Zweeds! Niet dat we er iets van begrijpen, maar toch. Inmiddels weten we dat ‘vatten’ -> water is. En “Hei” is ons hoi.

Het landschap is voornamelijk heuvelachtig. De huizen zouden zo in de VS kunnen staan bij die grote landbouwgronden. Het gewas is hier veel later dan bij ons. Het koolzaad staat nog te bloeien en de vlierbloesems zijn er ook nog volop.

Op een gegeven moment werden we de autoweg weer opgestuurd. Na zo’n 30 km. hier weer vanaf gegaan te zijn, vonden we een prachtig, nieuw aangelegde rust plaats. Hier gaan we de nacht doorbrengen. Je mag er niet kamperen, maar dat doen wij ook niet!

Liesbeth

Ik hen nog een Zweeds woord "fillmjölk = Yoghurt!!
Wij dachten toen, dat het volle melk was!

Dees

Leuk om zo met jullie mee te reizen! Zie de koolzaadvelden al voor me, ben ik dol op! Geniet!!!:)

Balt

Hallo poolreizigers. Ik zie het voor me, Troela met haar voorpoten op het dashboard en jij Fini, je knieën naar de kl....
Van jaloersheid gaan wij ook op huwelijksreis. Na 31 juli, De Dag. Let op, geen verrassing, op de fiets. We denken aan de Wolfgangsee, waar we wat Wittebroodsnachten in Im Weissen Róssel zullen doorbrengen, na eerst in Salzburg door Wolfgang te zijn opgewarmd met zijn Kleine Nachtmusik.
Natuurlijk blijven we jullie volgen en wachten op de foto's van de bbq met de van de weg gereden eland erop.
Steekt hij niet over, dan smaken de uit Brabant geïmporteerde varkenshaasjes ook voortreffelijk. Of een spareribje? Op www.smulweb.nl vind je een perfect recept voor de satésaus. K.., sorry, ze hebben daar geen pindakaas. De jaloersheid trekt iets weg.
Goeie reis beste vrienden en laat het je van alle kanten smaken.
Balt.