Jan en Fini naar de Noordkaap

Afscheid Noorwegen. Welkom Denemarken

Voor we vanmorgen vertrokken heb ik eerst nog wat bosbessen geplukt. Ik had wel kilo’s kunnen plukken zoveel stonden er. We stonden bij een zandafgraving in een bos. Gewoon om te proberen heb ik ook een paar plantjes meegenomen en in een jampotje gezet met wat grond. Wie weet lukt het om ze op te kweken.

Langzaam maar zeker zijn we richting Larvik gereden om toch op tijd voor de ferry te zijn. Niettegenstaande de ‘haast’ hebben we toch genoten. De boot vertrok om 17:30 uur en was om 21:15 uur in DK.

Onze laatste dag in Noorwegen was een PRACHTIG ZONNIGE dag en de uitzichten waren daarom des te interessanter. Ons is op gevallen dat het landschap in Noorwegen toch wel heel afwisselend is, maar wat wil je ook. Als je Noorwegen op de zuidpunt zou omklappen, komt de Noordkaap bij de voet van de Italiaanse laars. En als je dan door Europa reist, heb je ook heel veel verschillende landschappen.

Sommige huizen zijn wit geschilderd. Zo wit dat je ogen ervan zeer doen zeker als de zon erop schijnt. Vele huizen zijn roestrood. Maar altijd is de omgeving ervan heel netjes! Biologisch gezien, kun je merken dat het seizoen erg kort is. Sommige planten staan nog volop in bloei terwijl wij al aan het oogsten zijn en nu bloeit de heide hier al volop. De kersen bijvoorbeeld, hangen hier nog groen aan de bomen bij de fjorden en worden toch ook al volop verkocht. Zowel van die lichte als hele donkere. Het is half augustus!

De appeltjes hangen ook al een beetje rood te zijn aan hun boompjes. Maïs hebben we helemaal niet gezien. Wel verschillende granen, die nog hartstikke groen zijn.

Om Noorwegen af te sluiten: Het is een prachtig land. Vriendelijke mensen! Schoon en helemaal niet zo duur als de reputatie doet voorkomen. De wegen zijn heel goed! Wel is de alcohol erg duur, maar ze vertelden ons dat dit een soort van ontmoedigingsbeleid is. De ziektekosten zijn hier gratis en door de drank is de mogelijkheid op ziekten groter, dus moet je er zelf voor betalen. Hetzelfde geldt voor rookwaren. Geen gekke gedachte vinden we.

Inmiddels staan we op de eerste camping na de pont en genieten van onze op de boot gekochte alcoholische versnapering. Inclusief een stukje rendierworst. Morgen gaan we een Deens plan maken.