Jan en Fini naar de Noordkaap

Op het eindje van de Lofoten

Een rustdag aan het einde van de wereld. Op de Lofoten. We logeren in Moskenes en vandaag hebben we het openbaar vervoer genomen naar het plaatsje “Å” aan het einde van dit eiland. Daar is een soort van openluchtmuseum van een oud vissersdorpje. We hebben een oude bakkerij bezocht en daar kregen we een half brood nadat ik vertelde dat ikzelf ook veel brood bak. De rest van de broden en kaneelbroodjes waren uitverkocht.

Hier maken ze tonnen stokvis per jaar. Nog steeds dus. In het oud Noors heet stokvis: stokfisk. Leuk hè. Ook een stokvismuseum. Wat ons daar opviel is dat de meeuwen gewoon tegen de gevels van de huisjes hun nesten bouwen. Ook op de rotsen, maar ook tegen de huisjes. Zou ik niet zo leuk vinden als dat bij ons zou gebeuren… Die rooie huisjes op de foto’s zijn oude vissershuisjes. Het weer is in elk geval droog maar nog wel fris. Ik was blij dat ik mijn gevoerde waxcoat aan kon doen.

Vandaag hebben we geboekt voor de ferry van zondag om 10:30 uur naar Bodo. Dan gaan wij ook in dat gapende gat van de boot. We blijven dus nog een dag extra op deze camping. Het is hier prachtig. De was in de machine gedaan en zelf ook lekker weer opgepoetst. De zon zou wat meer mogen schijnen, maar dat is steeds maar weer afwachten.

De nachten worden weer korter! Vanaf 29 juli gaat de zon weer onder en we merken het ’s nachts. Het is al één uur nacht! Niet echt donker maar toch al ‘nacht’.

Wat ons ook onderweg is opgevallen, maar wat we niet konden laten zien, is dat de ‘schoonmoederboxen’ op de auto’s hier veel dunner zijn dan bij ons. Zouden de schoonmoeders ook magerder zijn???? Soms liggen er twee op de auto, dan mag schoonpapa ook mee misschien?

Tineke

Misschien eten schoonmoeders daar alleen stokkig,gaan ze er vanzelf op lijken

Liesbeth

Genieten is het van dit reisverslag. Wij krijgen maandag een heel hete dag van 30 Graden! Dan zien we wel weer verder. XXXX