Jan en Fini naar de Noordkaap

Richting Lofoten

De zon scheen weer eens toen we wakker werden. Heerlijk in het zonnetje ontbeten en de hele dag bleef het zo. We zijn nog een langs het vliegveld gegaan om te gapen en jawel er kwam een vliegtuigje aan met 10 passagiers en er vertrok een grote helikopter. Een mooi gezicht.

We hebben een prachtige rit van Alta langs de fjorden gereden, richting Narvik. Steeds weer een ander beeld. De bomengrens is hier duidelijk anders dan in de Alpen! De hoogte varieerde van 2 meter tot 350 meter boven zeespiegel. Op en neer, heen en weer…… Veel van de bergtoppen zijn nog besneeuwd en er lopen prachtige watervallen tot in de fjord. Aanvankelijk dacht ik dat het sneeuw was omdat het zo wit was aan de overkant, maar het is bruisend water.

De informatie op mijn Garmin zei dat het zo’n 311 km. afstand is tot de volgende afslag…. Wat een getallen hè. Zo lang is ons hele land niet.

In de fjorden zagen we verschillende zalm- (en of andere vis-) kwekerijen, maar je moet niet denken dat er ergens een verse vis te koop is. Mag niet meer van de regering werd ons verteld. Dus we hebben een diepvries zalm moeten kopen en die is nu aan het ontdooien voor onze maaltijd morgen.

We staan nu langs een fjord met een hek om de parkeerplaats. En dat is maar goed ook want we staan 37 meter boven zeespiegel en het gaat achter het hek, recht naar beneden. Troela vindt er nog wel muizen en ze wil regelmatig achter het hek. Mag niet natuurlijk want stel je voor dat ze naar beneden kukelt…….

Liesbeth

Heb je het rookkastje bij je, om de zalm te roken??
Lijkt me heerlijk daar in de natuur.

Frits

Kan je 311 KM niet verdwalen dat is makkelijk.

peter

het land bij uitstek wat verse vis betreft en nu moet je nog een diepvries vis kopen jammer hoor