Jan en Fini naar de Noordkaap

Weg uit het Noordkaap gebied

Wakker geworden met het getik van de regen op het dak. Het is ook niets anders geworden…… Jammer voor de mensen die op weg naar de Noordkaap zijn. Er waren nogal wat fietsers en motorrijders onderweg. Wat zijn wij blij dat we een lichtelijk lekkend dak boven ons hoofd hebben. Jan weet tenslotte wat het is om 3 dagen in de stromende regen op de motor te zitten en in een tentje te moeten slapen op weg naar het begin van de wereld! In 2006 samen met zijn broer Ben en de dames. Wel hebben we prachtige foto’s kunnen maken van die bijzondere wolkenformaties zoals je ze, denk ik, alleen hier in het noorden ziet.

Nadat we alles weer op zijn plaats hadden weggestopt en vastgesjord, vertrokken we richting Honningsvag. Eerst nog langs wat bouwmarkten om een trolley te kopen voor de watertank. (Zonder succes overigens.) Jan heeft wat last van zijn rug. Maar het enige dat we konden vinden was een heuse steekwagen. Een beetje groot voor ons nu. Bovendien heeft Jan er al twee!

Om 13:00 uur begon er een show in het lokale cultuurhuis, Perleporten Kulturhus, over het leven op het eiland aan het begin van de wereld. Bijzonder interessant en erg goed gebracht door 4 jonge meiden tussen de 16 en 24 jaar. Er werd, in het Engels, verteld over de geschiedenis van Honningsvag en hoe het leven er nu is, met de kou, de wind, de regen en de vorst. Zij hebben geen airco’s nodig voor de koelte, zeiden ze. Tijdens WOII is het hele stadje platgebrand behalve de kerk. Die is gespaard gebleven. De eerste mensenresten dateren van zo’n 10.000 jaar geleden. Het stadje leeft van de visvangst en het toerisme vandaag de dag. Er komen nogal wat cruise-schepen binnen en ook de Hurtigruten legt er iedere dag aan. De foto laat zien hoe gigantisch zo’n cruise-schip is. Het is net of ie tussen twee gebouwen doorvaart.

Na nog wat boodschappen te hebben gedaan zijn we vertrokken naar Alta. We staan nu op dezelfde plek als op de heenreis, maar mensen kinderen, wat een verschil in weer en temperatuur. We hebben heerlijk gegeten en zitten nu lekker in ons mobiele huis aan de koffie.

Morgen gaat het richting de Lofoten.